lørdag 11. august 2012

Skarpe klør og krumme nebb.....

Det finner du lite av i bloggen min. Personlig så er jeg egentlig ganske lei av å se bjørnebilder fra Finland og ørnebilder fra Flatanger. Hva kommer det av at disse dyrene med skarpe klør og fuglene med krumt nebb vekker en slik voldsom interesse hos Norske Naturfotografer? Hvorfor reiser de i hopetall til de samme åteplassene for å ta de samme bildene, samme bjørnen med samme bakgrunn som dusinvis av andre fotografer har tatt? Hvorfor ser de ikke selv at andre blir lei av disse bildene? Jeg personlig hopper over disse bildene av bjørn, ulv og jerv fra Finland, det er rett og slett begrenset for hvor mange av disse bildene jeg orker.
Hadde det ikke vært bedre at alle disse naturfotografene heller prøvde å gå sine egne veier, prøve å komme med noe nytt? Hvorfor ikke prøve å være nyskapende?


Jeg sier ikke at jeg er det, men jeg prøver ikke å følge strømmen. Jeg prøver å ta mine egne bilder. Jeg vil heller ta et godt bilde av et dagligdags motiv enn et bilde som er et av mange og som folk ikke legger merke til. Norsk Naturfoto har heldigvis noen fotografer som velger å gå sine egne veier og som tar sine bilder. Terje Hellesø , Jan Magnus Reneflot , Pål Hermansen og Bjørn Rørslett er blant disse. Dette er fotografer som gjør ting på sin måte og som står for det de gjør.
Reneflot var i Harstad og holdt workshop tidligere i år og for han handler det om å se, jobbe seg inn i motivet, fortelle en historie. Det skal være en lek å ta bilder, man skal ha det gøy var noe han la stor vekt på.



Terje Hellesø sa mye av de samme tingene da jeg var på besøk hos han for et par uker siden. Han er og av den oppfatning av at det er ikke motivet som er det viktige, det er hele bildet. Anbefaler alle å få tak i Min Plass I Ljuset av Terje, en veldig bra bok uten de typiske postkortmotivene. Reneflot og Hellesø er vel de norske fotografene som inspirerer meg mest når det kommer til naturfoto. Reneflot har bilder med i Norsk Natur Vill Vakker Og Sårbar, som er en veldig bra bok.
Pål Hermansen har to bøker som er å anbefale, det er Dyrenes Magi og Fuglenes magi. To bøker som skiller seg ut fra mengden av dyre og fuglebøker. 
Bjørn Rørslett vet jeg ikke så veldig mye om annet enn at man ser av bildene at det er en person som går sine egne veier. Han jobber mye med UV og IR foto, og bildene hans er absolutt verdt en titt.



Kanskje jeg provoserer noen med dette innlegget, kanskje åpner jeg for diskusjon og det håper jeg. For om alle sammen skal gå i flokk å ta de samme bildene så kommer Norsk Naturfoto til å stå på stedet hvil og det er vel ikke noe vi vil?



Første bilde er fra Mullsjö Fiskdammer. Andre bilde er fra Nupen. Tredje bilde fra Rollnes og siste bilde fra Folkeparken.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig i viss mån Håkon. Kan själv spy på många av ex björnbilderna från Finland. Alla ser lika dana ut och man känner igen platserna. Detta gäller även gömslen i Sverige där många fotografer varit! Men jag vågar påstå att det går göra personliga och annorlunda bilder från Finlands gömslen. Om man har lite bra kontakter så går det även få gömslen uppsatta på platser där inte så många varit. Det går faktiskt också skapa personliga och annorlunda bilder från gömslen som besöks frekvent. Nu kommer jag inte visa så många av mina bilder från Finland på min blogg - utan sparar dem till en bok. Köper du boken i framtiden så får du själv avgöra om det är dussinbilder eller något annat. PS. Roligt att se dina fina bilder från mina hemmatrakter! Trevlig helg! /Mats

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mats.
      Selvfølgelig går det å gjøre personlige bilder fra disse kjøpeplassene. Problemet er bare at alt for få gjør det, de aller fleste tar de samme bildene. Og har det vært fellesturer til Finland, eller en annen plass så kommer det desverre alt for mange like bilder på engang.
      Hyggelig at du liker bildene fra Mullsjö
      Ha en hyggelig helg du også.
      Håkon

      Slett