fredag 10. august 2012

Om å få nye muligheter

Nå er det snart 1 år siden Terje Hellesø ble avslørt for å ha manipulert en stor del gaupebilder. Han innrømmet etterhvert å ha gjort det, og man skulle tro at folk ville glemme. Den gang ei, i tiden etter avsløringen starten jaget og Terje og Malin ble utsatt for mye hets og det jeg vil kalle mobbing på diverse nettforum. Begge ble de kalt mye forskjellig som slett ikke egner seg på trykk.
Mange av de som kalte seg venner og viste tegn til støtte i starten har nå vendt dem ryggen totalt og enkelte har også kastet seg på lag med de som mobber. Jeg forsvarer ikke det Terje gjorde, men jeg synes mange andre har oppført seg mye verre . Merk dere at dette er voksne folk som burde vite bedre.




Enkelte har gått sålangt å sagt at alt Terje har gjort gjennom hele sin karriere er manipulert og består av klipp og lim, selv hele det analoge arkivet hans. Interesante observasjoner egentlig. Alle som har fulgt nordisk naturfoto vet at Terje har hatt sin egen bildestil og alltid har tatt mye spesielle bilder. Personlig tror jeg ikke det er mange som har gjort like mye for naturfoto som det han har gjort. Han har valgt å gå sine egne veier og har stått på sitt. Han har tatt sine bilder og ikke gjort det som alle andre har gjort. 
Mange mener også at han har skadet naturfotografiet med disse manipulasjonene sine. At folk ikke kommer til å tro det de ser på bilder lenger. Mine tanker om dette er heller at han har gjort det vanskeligere å komme unna med juks. Fotografer må kanskje begynne å vise frem råfiler for å bli trodd, noe jeg ikke ser på som noe negativt. Kanskje de som roper høyest om dette har noe å skjule selv? 


I dagene etter avsløringen og da hetset startet tok jeg et valg som jeg ikke angrer på. Jeg bestemte meg for at jeg ville støtte Terje og tok kontakt med han via mail. Vi mailet mye frem og jeg har ikke følt meg lurt av han på noen måter. Istedet for å tro det som stod på nett og i media valgte jeg å høre hans versjon av det som hadde skjedd. Husk at det alltid er to sider til alle saker.
For de av dere som fortsatt mener at Terje alltid kommer til å jukse så tror jeg helt ærlig at dere tar feil og jeg mener han fortjener en ny sjangse som alle andre som har gjort en feil. Han er tross alt ikke en drapsmann, pedofil eller det som verre er. Han er "bare en norsk naturfotograf" som følte at han var nødt til å prestere over evne og endte opp med å gjøre noe han angrer på.



For de av dere som virkelig var på hans side da alt gikk bra og han var på topp..... Dere vil jeg sammenligne med mygg. Suger blod sålenge det er noe å suge og forlater så snart det ikke er mer å hente. Jeg nevner ingen navn for jeg mener at om noen som leser dette føler seg støtt og tar seg nær av det som er skrevet her så vet de sikkert selv hvorfor. For de av dere som leser dette og helt 100% mener at de aldri har gjort noe galt så tør jeg påstå at dere lyver.

Dette er kun mine tanker og meninger om denne saken, og jeg tør å stå for disse. Jeg har valgt Terje og Malin som mine venner og det kommer de alltid til å være.


9 kommentarer:

  1. Så bra skrivet Håkon!!! Jag valde också att stötta istället för att stjälpa och det har jag aldrig ångrat. Terje och Malin är fantastiska vänner som jag är så innerligt glad åt att jag fick chansen att lära känna.
    (Fina bilder också!)

    SvarSlett
  2. Helt enig med deg Håkon. De som støtter deg i medgang, med svikter i motgang er ikke mye å samle på. Den som ikke kan tilgi den som har gjort feil, er i mine øyne en ynkelig person.

    SvarSlett
  3. Takk begge to. Ingen fortjener å bli behandlet på denne måten spør du meg. Og den dagen vinden snur er ofte de som vendte ryggen først de som først vil snu seg tilbake.

    SvarSlett
  4. Det er jo når slike ting skjer at man finner ut hvem dine virkelige venner er. Flott skrevet Håkon.

    SvarSlett
  5. Kjempebra skrevet Håkon.

    SvarSlett
  6. Godt skrevet Håkon. E heilt enig med deg!

    SvarSlett