torsdag 16. august 2012

Jeg manipulerer og det gjør du og.

Jeg manipulerer alle mine fotografier. Ved hjelp av forskjellige brennvidder, blenderåpninger, lukkertider og ved valg av hvitbalanse. Ved å ta disse valgene viser jeg virkeligheten på den måten jeg vil den skal se ut idet jeg trykker av.
Noen ganger velger jeg å bruke vidvinkel for å vise det storslagne landskapet som åpner seg foran meg, liten blender for mest mulig dybdeskarphet. Kanskje bruker jeg pola filter eller gradert gråfilter, eller muligens et ND filter for å få så lang lukkertid at vannet blir slørete og ser ut som                                                        


Andre ganger bruker jeg kanskje en tele sånn at fjellene i bakgrunnen virker mye nærmere enn det de er, for å komprimere landskapet. Eller så bruker jeg en tele for å at fuglen eller dyret skal fylle mer av billedrammen. Det hender at jeg jobber med macroobjektiv for forstørre en blomst, et insekt eller kanskje en vanndråpe så stor at du kan se detaljer du normalt ikke kan se.



Jeg kan velge å manipulere ved hjelp av stor blender slik at bakgrunnen blir uskarp, eller for å få rask nok lukkertid til at vanndråpene fryses i luften. Jeg kan bruke forskjellige hvitbalanser for effekten sin skyld, når det er sagt bruker jeg alltid dagslys innstilling på hvitbalansen ute. Da får jeg frem blåfargen vi husker fra den tiden vi brukte film på kveld, natt og i skygge. Jeg kan eksponere mørkt eller lyst alt etter hvilken stemning jeg vil ha, jeg kan få frem stjernespor på himmelen bare jeg eksponerer lenge nok.


Hvordan virkeligheten skal fremstilles er opp til meg og de valgene jeg tar, og det er kun mine valg. Men uansett hvilke valg jeg gjør så manipulerer jeg virkeligheten. Og det gjør du med dine valg. Sånn er det bare.

5 kommentarer:

  1. Ja, hvis noen sier at fotografer i dag " jukser" med å fremkalle bilder i det digitale mørkerom fordi man syntes kamera gjorde en dårlig jobb så synes jeg fotografiets barndom med bare sort hvitt bilder blir en kjempejuks. Men det er det ikke. Alle bilder er manipulert. Enten man vil det eller ikke....

    SvarSlett
    Svar
    1. Så enkelt er det.Noe desverre ikke alle vil tro

      Slett
  2. Mange gode poenger her, men man bruker en stor blender for å oppnå stor dybdeskarphet, og liten blender for liten dybdeskarphet. Stor blender gir liten blenderåpning som gir stor dybdeskarphet, og omvendt; liten blender gir stor blendeåpning og liten dybdeskarphet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det jeg har lest om blender så er det at den er et brøktall, og at f2.8 da vil være et større tall enn f16.
      Og om det stemmer at det er et brøktall så vil jo stør blender gi stor åpning og motsatt.

      Slett
    2. Men når det er sagt så kunnejeg vel skrevet at jeg bruker stor blenderåpning ;-)

      Slett